Formy świadczenia usług prawnych
Forma świadczenia usług jest zawsze dostosowana do oczekiwań klientów. Jednak w praktyce można wyróżnić:
- Wsparcie dla prawników lub menedżerów zatrudnionych u klienta,
- Wykonywanie określonych zadań, dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych, jak sporządzanie projektów umów, regulaminów, udział w negocjacjach, czy przeprowadzenie procesów łączenia, podziału i przekształcenia przedsiębiorców, windykacja należności,
- Udział w postępowaniach administracyjnych i podatkowych,
- Reprezentacja w postępowaniach sądowych i sądowo administracyjnych,
- Sporządzanie ekspertyz prawnych na użytek klienta, utrwalonych w różnych formach,
- Kompleksową obsługę prawną przedsiębiorstwa, łączącą w sobie wymienione formy świadczenia usług, która może być związana z obecnością radcy prawnego w ustalonych godzinach oraz jego dostępnością za pośrednictwem telefonu, faksu lub poczty elektroniczne.
Systemy wynagrodzeń
Systemy wynagrodzeń stosowane przez Kancelarię, również wynikają ze specyfiki świadczenia usług prawniczych. Można zatem wyróżnić następujące sposoby rozliczeń:
- System stałego wynagrodzenia ryczałtowego:
Wynagrodzenie stałe ustalone za dany okres rozliczeniowy najczęściej miesięczny. Wynagrodzenie takie jest ustalane w drodze negocjacji z klientem, po rozpoznaniu standardowego nakładu czasu pracy, potrzebnego dla obsługi danego klienta. - System wynagrodzenia ryczałtowego:
Wysokość wynagrodzenia za wykonanie określonego zadania (sporządzenie opinii prawnej, wzoru umowy etc.) jest ustalana w drodze negocjacji z klientem. Taki rodzaj wynagrodzenia jest ustalany zazwyczaj w sytuacjach, kiedy można przewidzieć nakład czasu pracy niezbędny do wykonania danego zadania. - System rozliczania godzinowego:
Wynagrodzenie uzależnione od ilości przepracowanych godzin przy ustalonej stawce godzinowej. - System ryczałtowo-godzinowy:
Wynagrodzenie stałe ustalone stawką miesięczną dla określonej liczby godzin pracy; przy przekroczeniu ustalonej liczby godzin - wynagrodzenie i rozliczenie wg stawki godzinowej. - System premii za sukces:
Wysokość wynagrodzenia zależy w części od uzyskania dla klienta szczególnych korzyści. Taka premia za sukces (success fee) jedynie uzupełnia wynagrodzenie podstawowe, które jest wtedy ustalane w odpowiednio niższej wysokości.